EU Subsidie voor promotie landbouw- en voedingsproducten
De Europese Commissie stelt in 2019 in totaal 191,6 miljoen beschikbaar voor programma’s voor de promotie van land- en tuinbouwproducten binnen en buiten de Europese Unie. Aanvragen kunnen tot 16 april 2019 worden ingediend.
Van het totale budget wordt 89 miljoen toegewezen aan campagnes in snelgroeiende landen zoals Canada, China, Colombia, Japan, Korea, Mexico en de Verenigde Staten. Een deel van het geld zal worden gereserveerd voor de promotie van specifieke producten, zoals tafelolijven.
Binnen de Europese Unie zelf ligt de nadruk op campagnes die de verschillende Europese kwaliteitsregelingen en -etiketten promoten, waaronder beschermde oorsprongsbenaming, beschermde geografische aanduidingen, traditionele gegarandeerde specialiteiten en biologische producten. Bovendien is een deel van de financiering gericht op bepaalde specifieke sectoren, namelijk duurzaam geproduceerde rijst, tafelolijven, rundvlees en verse groenten en fruit.
Subsidieaanvragen kunnen ingediend worden via het daarvoor in het leven geroepen portal. De Europese Commissie zal alle aanvragen beoordelen en de begunstigden in de herfst bekendmaken.
Door: Bianca Coenen B Ec B Com, Agrarisch CoPartner, AgriBusiness
Bron: Europese Commissie, AgriBusiness